טופס 101 הוא מהטפסים הבסיסיים שאותם יש למלא כאשר מתחילים לעבוד במקום החדש, וכמו כן יש למלא אותו בתחילת כל שנה וכאשר מתרחשים שינויים בחיים המשפיעים על נקודות הזיכוי במס. בשנים האחרונות עוברים ארגונים רבים לעבודה ללא ניירת, כלומר עם טפסים דיגיטליים, ובהם גם טופס 101 מקוון. אז איך ממלאים את הטופס הזה באופן דיגיטלי? על כך בשורות הבאות.

למעשה, טופס 101 מקוון זהה לטופס 101 רגיל, רק שממלאים אותו על גבי המחשב או בטלפון הנייד. מדובר בטופס חכם שמוביל אתכם שורה אחר שורה תוך שהוא משנה את הטופס בהתאם לתשובות שלכם. כך למשל, אם הצהרתם שיש לכם ילדים מתחת לגיל 19 המערכת תאפשר לכם למלא את הפרטים שלהם ואם הצהרתם שלא הרי שהסעיף הרלוונטי. דוגמה נוספת: אם הצהרתם שאתם נשואים ייפתח סעיף שבו עליכם למלא את פרטי בן הזוג ואם הצהרתם שאתם רווקים הרי שסעיף זה לא ייפתח.

עוד הבדל מעניין הוא שהחתימה על גבי טופס 101 מקוון נעשית גם היא באופן דיגיטלי. זאת אומרת שאחרי שתסיימו את מילוי הטופס תגיעו לחלק האחרון שבו אתם מצהירים על נכונות הפרטים, ואז רק נשאר לחתום באמצעות העכבר או באמצעות האצבע בטלפון נייד. לאחר מכן, בהתאם לסוג המערכת שאתם עובדים איתה ימשיך הטופס בדרכו. למשל, אם מדובר במערכת ניהול עובדים של הארגון שלכם הרי שבהתאם להגדרות הטופס יישלח אל תיק עובד שלכם באופן אוטומטי, ואם אתם ממלאים טופס 101 מקוון ללא קשר למערכות הארגון תוכלו לאחר מכן לשלוח אותו במייל או להדפיס אותו ולהביא למחלקת משאבי אנוש, כאשר הפורמט הבסיסי הוא PDF.

אותם סעיפים בדיוק

כאמור, המערכת לוקחת אתכם סעיף אחרי סעיף ומתחילה משנת המס ופרטי המעביד – מספר תיק ניכויים הכתובת ומספר הטלפון שלו, ומכאן לפרטי העובד לרבות השם, מספר תעודת הזהות, תאריך הלידה וכן הלאה. עוד פרטים שיש למלא בהמשך הם המצב המשפחתי, היותכם תושבי ישראל, האם אתם חברים בקיבוץ, באיזה קופת חולים אתם חברים, ומכאן עוברים למילוי פרטים על ילדים עד גיל 19 בשנת המס הנוכחית.

כמו כן תתבקשו לציין האם אתם מקבלים משכורת חודשית, חלקית או נוספת, שכר עבודה יומי, קצבאות ומלגות ותאריך תחילת העבודה בשנת המס הנוכחית. מכאן עוברים לפרטי בן הזוג כמו תעודת הזהות והאם יש לו או אין לו הכנסה. כעת מגיע החלק היותר משמעותי שבו צריך לציין את הפטורים והזיכויים המגיעים לכם ואת הסיבות כמו היותכם תושבי ישראל, נכות, עולה חדש, תושבות בישוב מזכה, בהיותכם חד הוריים, בגין ילדיכם, בגין מזונות שאתם משלמים, בגין תואר אקדמי או הכשרה מקצועית שסיימתם וכן הלאה.

 

 

 

מקוון
צילום אילוסטרציה FREEPIK